Isnin, 26 April 2010

Bagaimana Sahabah dan Tabi'in Menghasilkan Sakinah (Ketenangan Rohani)


  1. Sentiasa memelihara dan mengekalkan solat lima waktu, sentiasa bertasbih dan mensucikan Allah s.w.t. dalam bilik khalwat sambil memelihara syarat-syarat dimana hati mesti sentiasa pula ingat kepada Allah s.w.t.
  2. Sentiasa berada didalam taharah (suci) dan sentiasa ingat pula pada rosak dan binasa segala lazat-lazat duniawi. Sentiasalah pula ingatkan kepada balasan pahala yang telah dijanjikan oleh Allah s.w.t. kepada orang-orang yang patuh serta taat dan betapa azab siksa kepada penderhaka-penderhaka. Maka dengan sebab itu hilanglah ingatan hatinya untuk menikmati lazat duniawi yang kotor dan rendah itu.
  3. Sentiasa membaca al-Quran sambil merenung, berfikir dan memerhatikan maksud-maksud ayat al-Quran itu. Selain daripada itu ialah suka mendengar syarahan atau nasihat-nasihat daripada pensyarah-pensyarah agama, suka mendengar pengajaran daripada hadis tentang mahsyar, tentang neraka dan syurga yang boleh melembutkan hati (Hadis yang bersangkut paut dengan akhirat atau ma'ad)
  • Ringkasnya para Sahabah dan Tabi'in sentiasa tekun melakukan perkara-perkara yang tersebut di atas dalam tempoh yang agak panjang. Maka lekatlah pada diri mereka suatu malakah yang baik dan rasa ketenangan diri (hening). Mereka ini sangat menjaganya sehingga ke akhir hayat mereka. Inilah yang dimaksudkan dengan pusaka Rasulullah s.a.w.

    Petikan daripada terjemahan kitab al-Qaul al-Jamil karangan Syah Waliyullah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan