Isnin, 27 Julai 2009

Ke Arah Pembelajaran Sepanjang Hayat

KEPENTINGAN BELAJAR ISI KANDUNGAN DAN MAKNA AL-QURAN

1. Dalil dari al-Quran

• “(Al-Quran ini) Sebuah kitab yang kami turunkan kepada mu (dan umatmu wahai Muhammad), kitab yang banyak faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar”. (Surah Ash-Shad:29)

• “Maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalang mereka daripada menerima ajaran Al-Quran)?.” (Surah Muhammad s.a.w.:24)

2. Dalil dari al-Hadits

• “Yang terbaik diantara kamu ialah orang yang belajar Al-Quran atau yang mengajarkannya.” (Al-Hadits)
-Terdapat darjah kedudukan yang berlainan, yang terbaik ialah yang mempelajari Al-Quran dengan makna dan maksudnya dan yang terendah ialah mempelajari lafaz sahaja.

• “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang mana kamu sekali-kali tidak akan sesat selama mana kamu berpegang teguh dengannya, iaitu Kitabullah dan Sunnah RasulNya SAW.(Al-Hadits)


3. Dalil dari atsar(kata-kata) sahabi

• Abdullah ibnu Mas’ud RHU berkata: “Sekiranya kamu mahukan ilmu maka hendaklah kamu memikirkan dan mendalami makna-makna Al-Quran kerana di dalamnya terdapat ilmu orang-orang yang terdahulu dan yang terkemudian.”

4. Petikan kata Musnidul Hind, Imam Shahwaliyullah al-Dahlawi

• Maksud asli penurunan Al-Quran ialah untuk mengislah jiwa manusia, menghancurkan aqidah yang batil dan menolak amalan yang rosak.(al-Fauzul Kabir)

Kesimpulan
Al-Quran berfungsi sebagai petunjuk ke jalan yang lurus, cahaya dan pembersih hati, peringatan, rahmat kepada yang mengamalkannya penyembuh penyakit rohani dan jasmani, pemberi khabar gembira kepada orang yang beriman, pemberi ancaman kepada orang yang ingkar, hujjah dan syafaat kepada pembaca yang menunaikan haknya serta meninggikan darjat ahlinya di dunia dan di akhirat.

Oleh itu marilah kita sama-sama meluangkan masa untuk mendalami isi kandungan al-Quran. Belajarlah bahasa Arab, cari guru, belajar tafsir, baca terjemahan, tilawah setiap hari, amal apa yang dipelajari, buang cinta dunia di dalam hati dan berdoalah kepadaNya kerana Dialah yang memberi kefahaman INSYAALLAH.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan